وضعیت فعلی تالاب‌ها در ایران به چه صورت است؟

وضعیت فعلی تالاب‌ها در ایران به چه صورت است؟، تعداد تالاب‌های بااهمیت ایران بر اساس آخرین مستندات معاونت محیط­زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط­زیست، ۸۴ مورد گزارش شده است و از این میان ۲۴ تالاب عنوان «رامسر سایت» یا «تالاب بین­‌المللی» را به خود اختصاص داده­اند. طرح موسوم به حفاظت از تالاب‌های ایران، ارزش خدمات و کارکردهای تالاب‌های بین­‌المللی کشورمان که وسعتی معادل ۱.۴۸۱.۱۴۷ هکتار را تحت پوشش دارند، بر مبنای ارزش متوسط ۱۰ هزار دلاری هر هکتار، سالانه ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده است. رقم فوق جزئی از منافع اقتصادی است که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم وارد چرخه‌­های مالی کشور گردد.

ادامه مطلب: وضعیت فعلی تالاب‌ها در ایران به چه صورت است؟

به چه جایی تالاب می گویند؟

به چه جایی تالاب می گویند؟، تالاب همان نظام حیات­‌بخش صبور و پرمنفعتی است که بسیاری از تمدن‌های بشری نظیر تمدن بین­‌النهرین شکل­‌گیری خود را مرهون آن هستند. این عرصه‌­های پویا و حاصلخیز که برخی نام مرداب (آب­مرده)، باتلاق، گنداب و یا حتی هرزآب را به ناحق برایشان برگزیده­‌اند، بدون‌­تردید یکی از بدبیارترین اکوسیستم‌ها و در عین حال بزرگترین قربانیان باورهای نادرست بشر هستند چرا که علی‌رغم منافع کلان برای کلیه زیستمندان از جمله انسان‌ها، نه‌­تنها جایگاه رفیعی که شایسته‌­اش هستند را نیافته‌­اند بلکه بالعکس به شکلی ناباورانه و اغلب هم تکراری از ضربه­‌های تازیانه ناآگاهی، غفلت و انسان­‌محوری زخم خورده و می­خورند.

ادامه مطلب: به چه جایی تالاب می گویند؟

پروژه نیمه تمام جنگنده اطلس کارور آفریقای جنوبی

پروژه نیمه تمام جنگنده اطلس کارور آفریقای جنوبی، آفریقای جنوبی، کشوری بود که نیروی هوایی آن در دهه‌ی ۶۰ میلادی همانند رژیم صهیونیستی وابستگی شدیدی به جنگنده‌های فرانسوی داشت. این کشور برای مدت‌ها سعی می‌کرد با انجام تعمیر و نگهداری و ارتقاء‌هایی که البته خیلی هم تخصصی نبود، نیروی هوایی خود را سر پا نگه دارد اما در اواخر دهه‌ی ۸۰ به این نتیجه رسید که دیگر این راه کارآمدی ندارد و قدرت هوایی این کشور به لحاظ کیفیت و کمیت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. از سوی دیگر دولت آپارتاید آفریقای جنوبی در این دوران متوجه شد که مواضع نژاد پرستانه‌اش، کشور را در آستانه تحریم‌های سازمان ملل قرار داده است. به همین دلیل برنامه‌ریزان نظامی آفریقای جنوبی سعی کردند با ساخت جنگ‌افزارهای بومی، وابستگی خود به خارج از کشور را کاهش دهند و همین تصمیم منجر به تولد برنامه اطلس کارور شد که با هدف جایگزینی ناوگان فرسوده و کهنه‌ی آفریقای جنوبی با هواپیماهای دست اول و به رهبری شرکت هواپیماسازی اطلس (ATLAS) تدوین شده بود.

ادامه مطلب: پروژه نیمه تمام جنگنده اطلس کارور آفریقای جنوبی

جنگنده‌ی میکویان ۱/۴۴-۱/۴۲، یکی از پروژه های ناتمام جنگنده های دنیا

جنگنده‌ی میکویان ۱/۴۴-۱/۴۲، یکی از پروژه های ناتمام جنگنده های دنیا، دهه‌ی ۸۰ میلادی از دوران‌های برجسته تاریخ توسعه جنگنده‌ها به شمار می‌رود، چرا که طی آن فرماندهان، هر روز شاهد معرفی شدن فناوری‌‌های جدید بودند. «پنهان‌ کاری» و «رادار گریزی» یکی از فناوری‌های کلیدی بود که در دهه ۸۰ دو کشور آمریکا و شوروی به صورت همزمان آن را توسعه دادند. باید توجه داشت هر چند امروزه پنهان کاری کلمه‌ای پرکاربرد در صنعت هوافضا است ولی قبل از دهه ی ۸۰ هیچ خبری از آن نبود.

ادامه مطلب: جنگنده‌ی میکویان ۱/۴۴-۱/۴۲، یکی از پروژه های ناتمام جنگنده های دنیا

آشنایی با پروژه جنگنده‌ی رژیم صهیونیستی آی.ای.آی لاوی

آشنایی با پروژه جنگنده‌ی رژیم صهیونیستی آی.ای.آی لاوی، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تا زمان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، از هواپیماهای تراز اول فرانسوی تشکیل شده بود ولی پس از جنگ، با وجود اینکه رژیم صهیونیستی سفارش جنگنده‌های جدید را داده بود و حتی هزینه‌ی آن‌ها را نیز پرداخت کرده بود ولی فرانسه از تحویل هواپیمای جدید میراژ مدل ۵J سر باز زد. رژیم صهیونیستی که سرخورده شده بود نهایتا نقشه‌های این جنگنده را دزدید و از روی آن‌ها جنگنده‌ی نشر (Nesher) را ساخت. با ما همراه باشید تا با پروژه جنگنده آی.ای.آی لاوی رژیم صهیونیستی بیشتر آشنا شوید.

ادامه مطلب: آشنایی با پروژه جنگنده‌ی رژیم صهیونیستی آی.ای.آی لاوی