پروژه نیمه تمام جنگنده اطلس کارور آفریقای جنوبی

پروژه نیمه تمام جنگنده اطلس کارور آفریقای جنوبی، آفریقای جنوبی، کشوری بود که نیروی هوایی آن در دهه‌ی ۶۰ میلادی همانند رژیم صهیونیستی وابستگی شدیدی به جنگنده‌های فرانسوی داشت. این کشور برای مدت‌ها سعی می‌کرد با انجام تعمیر و نگهداری و ارتقاء‌هایی که البته خیلی هم تخصصی نبود، نیروی هوایی خود را سر پا نگه دارد اما در اواخر دهه‌ی ۸۰ به این نتیجه رسید که دیگر این راه کارآمدی ندارد و قدرت هوایی این کشور به لحاظ کیفیت و کمیت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. از سوی دیگر دولت آپارتاید آفریقای جنوبی در این دوران متوجه شد که مواضع نژاد پرستانه‌اش، کشور را در آستانه تحریم‌های سازمان ملل قرار داده است. به همین دلیل برنامه‌ریزان نظامی آفریقای جنوبی سعی کردند با ساخت جنگ‌افزارهای بومی، وابستگی خود به خارج از کشور را کاهش دهند و همین تصمیم منجر به تولد برنامه اطلس کارور شد که با هدف جایگزینی ناوگان فرسوده و کهنه‌ی آفریقای جنوبی با هواپیماهای دست اول و به رهبری شرکت هواپیماسازی اطلس (ATLAS) تدوین شده بود.

جنگنده اطلس کارور

البته پیش از آن آفریقای جنوبی جنگنده اطلس چیتا (Atlas Cheetah) را به سرانجام رسانده بود که یک پروژه اساسی و موفقیت آمیز به نظر می‌رسید اما در واقع این جنگنده حاصل ارتقای جزئی هواپیماهای موجود بود و پروژه‌ای مستقل برای ساخت هواپیمای جنگنده به شمار نمی‌رفت. بنابراین هنگامی که شرکت هواپیماسازی اطلس موظف به توسعه جنگنده‌‌ای نوین شد، بلافاصله متوجه شد که این کار با پروژه چیتا تفاوت‌های جدی دارد و به آن سادگی که انتظار داشتند نیست. بدین‌ ترتیب مسئولین متوجه شدند تنها راه برای به سرانجام رساندن کار درخواست کمک خارجی است اما تحریم‌های سازمان ملل سرانجام دامن دولت آپارتاید را گرفت و دسترسی آفریقای جنوبی به فناوری‌های پیشرفته محدود شد. رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی تنها گزینه‌ای بود که به آفریقای جنوبی روی خوش نشان داد غافل از اینکه آنها دست به دامان کسی شده بودند که خود در پروژه لاوی دست و پا می‌زد. پول‌های کلان پیشنهاد شده توسط آفریقای جنوبی در شرایط رکود اقتصادی چشم رژیم صهیونیستی را گرفته بود و این رژیم در ازای مبالغ پرداخت شده، تعدادی از مهندسان خود را برای ارائه بخشی از پروژه لاوی اعزام کرد.
تا اوایل سال ۱۹۹۱، دولت آفریقای جنوبی برای برنامه‌ی کارور نزدیک به ۲ میلیارد دلار خرج کرد. در آن زمان اقتصاد این کشور رو به احتضار بود به همین دلیل برخی از سران دولت شروع به زیر سوال بردن کل برنامه کردند. زیر فشار انتقادات، برنامه‌ی کارور نفس‌های آخر خود را می‌زد که انقلاب مشهور آفریقای جنوبی رخ داد و نلسون ماندلا بر سر کار آمد. پس از آن تحریم‌ها نیز برداشته شد و آفریقای جنوبی آزاد بود که از بازارهای جهانی ملزومات نظامی خود را تهیه کند. اما مهمترین پیامد روی کار آمدن دولت جدید این بود که برای احیای اقتصادی کشور، پروژه های گران قیمت و پرخرج از جمله چنین برنامه‌ی توسعه‌ی جنگنده کنار گذاشته شدند. ایده برنامه کارور در مجموع بد نبود اما این پروژه که با نا امیدی به دنیا آمده بود سرانجام با فشار‌های سیاسی و اقتصادی محکوم به مرگ شد.

مشخصات:

• تعداد خلبان : ۱ نفر
• طول : ۱۵/۰۶ متر
• دهانه بال: نامشخص
• ارتفاع : نامشخص
• سطح بال : نامشخص
• موتور : توربوجت سری ۰۹C ساخت SNECMA Atar
• نیروی پیشران موتور : ۴۱/۹۷ کیلو نیوتن
• نیروی پیشران موتور با پس سوز : ۶۰/۸ کیلو نیوتن
• سرعت بیشینه : ماخ ۲ ، ۲۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
• تسلیحات : نامشخص