جنگنده‌ی میکویان ۱/۴۴-۱/۴۲، یکی از پروژه های ناتمام جنگنده های دنیا
جنگنده‌ی میکویان ۱/۴۴-۱/۴۲، یکی از پروژه های ناتمام جنگنده های دنیا

جنگنده‌ی میکویان ۱/۴۴-۱/۴۲، یکی از پروژه های ناتمام جنگنده های دنیا، دهه‌ی ۸۰ میلادی از دوران‌های برجسته تاریخ توسعه جنگنده‌ها به شمار می‌رود، چرا که طی آن فرماندهان، هر روز شاهد معرفی شدن فناوری‌‌های جدید بودند. «پنهان‌ کاری» و «رادار گریزی» یکی از فناوری‌های کلیدی بود که در دهه ۸۰ دو کشور آمریکا و شوروی به صورت همزمان آن را توسعه دادند. باید توجه داشت هر چند امروزه پنهان کاری کلمه‌ای پرکاربرد در صنعت هوافضا است ولی قبل از دهه ی ۸۰ هیچ خبری از آن نبود.

جنگنده‌ی میکویان ۱/۴۴-۱/۴۲

ابتدا آمریکایی‌ها با ارائه‌ی «جنگنده‌ی تاکتیکی پیشرفته» (ATF) که امروزه F-22 نامیده می‌شود گوی رقابت در توسعه نسل جدید هواپیماهای رادار گریز را ربودند. وقتی دولتمردان شوروی فهمیدند که تا چه میزان از آمریکایی ها در این زمینه عقب افتاده‌اند، تلاش خود را برای رسیدن فناوری جنگنده‌های نسل جدید دو چندان کردند. آنها می‌بایست برای رقابت با آمریکایی‌ها جنگنده‌ای را خلق می‌کردند که قدرت مانور خارق‌العاده داشته و ضمن برخورداری از قابلیت پنهان‌کاری بتواند بدون استفاده از پس سوز موتور در سرعت‌های مافوق صوت پرواز کند. شوروی برای تحقق این اهداف، دو برنامه را همزمان در پیش‌ گرفت، یک جنگنده‌ی بزرگ و سنگین و یک جنگنده کوچک و چابک. طبق روال معمول در طراحی‌های بلوک شرق، برای کاهش هزینه‌ها برای ساخت و مونتاژ دو جنگنده تا حد ممکن از قطعات مشابه استفاده شد.

دفتر طراحی سوخو طرح سنگین وزن با نام سوخو-۴۷ یا برکوت ( SU-47 Berkut) را در دست گرفت و دفتر طراحی میکویان ماموریت طراحی هواپیمای سبک تر با نام «جنگنده‌ی چند منظوره خط مقدم نبرد» یا MIG MFI که نام دیگرMIG-1.44/1.42 است را برعهده گرفت. این دو برنامه با سرعتی مشابه در حال پیشرفت و توسعه بودند که با فروپاشی اتحاد شوروی هر دو کنار گذاشته شدند. هر چند کار بر روی پروژه‌ی MIG-1.44/1.42 عملا متوقف شده اما دولت روسیه دستور به لغو برنامه نداده است. یعنی این پروژه که در ظاهر خفته است، در صورت نیاز دوباره فعال می‌شود. البته با توجه به برنامه جنگنده نسل پنجم جدید روسیه به نام PAK FA که هم‌اکنون توسط دفتر طراحی سوخو دنبال می‌شود بعید به نظر می‌رسد که روزی نقشه‌های خاک گرفته این هواپیما از آرشیو دفتر طراحی میگ بیرون کشیده شوند.

مشخصات:

• تعداد خلبان: ۱ نفر
• طول : ۱۹ متر
• دهانه ی بال : ۱۵ متر
• ارتفاع : ۴/۵ متر
• موتور: ۲ موتور توربو فن با پس سوز مدل AL-41F ساخت شرکت Lyulka
• نیروی پیشران موتور : ۱۷۶ کیلو نیوتن هر موتور
• سرعت بیشینه : ۲ ماخ، ۲۷۶۰ کیلومتر برساعت
• برد: ۴۰۰۰ کیلومتر
• سقف پروازی : ۲۱۵۵۵ متر
• تیر بار : مسلسل به ابعاد ۱ در ۳۰ میلی متر مدل Gsh-301 ساخت شرکت Izhmash
• موشک : R-77 که موشک برد متوسط هدایت پذیر با رادار است
• موشک: R-73 که موشک کوتاه برد هدایت پذیر با مادون قرمز است.